Mijn planten groeien maar niet!

profielfoto

Rol: gebruiker
Aantal berichten: 0

Uitdaging voor de expert…

HELP!!  Het lukt mij maar niet om planten heel te houden, laat staan te laten groeien in mijn aquarium van 300 liter. Alle nieuwe planten sterven na ca. 2 weken langzaam af. De enige plant die overleeft en ontwikkeld is de Aponogeton Boivinianus. Deze plant is helaas nauwelijks te verkrijgen. Tevens is baaralg een probleem. Ik zal mijn situatie zo goed mogelijk proberen te omschrijven….

Ik heb sinds 2015 een 300 liter auquarium met 8x discus, 6 Denison Barbeel, 5 Blown botia, 12 kegelvlekbarbeel, 2 algeneters (L-numers) en 10 Corydoras.

De vissen doen het geweldig. De discussen worden 2x per dag gevoerd met Stendker runderhart en de overigen met droogvoer, Tropical Pallet van Colombo. 2x per dag en een “ gezonde” dosering Flora Grow plantenvoeding van Colombo. Tevens voeg ik tijdens de verlichte periode CO2 toe. De (led)verlichting brandt 10 uur per dag, met halverwege  de dag een pauze van 2 uur. De blauwe maanverlichting brandt continu.

1x per week wordt 30% van het water ververst, waarna direct, 24 uur van te voren gemaakte bacterien (HS aqua Bacterial Activator FW 3000), worden toegevoegd.

In de pomp wordt 1x per 3 maanden het nitriet- en fosfaatfilter vervangen (nooit gelijktijdig met de wekelijkse verversing van het water). De bodem is voorzien van grove grind, waarvan ik tijdens de verversing de beginnende alg afzuig. Eens in de maand voeg ik dan weer nieuw grind toe. De baardalg wordt hierdoor wel een stuk minder.

Ik wil zo graag planten kunnen houden! Hoe zou ik dat nou voor elkaar kunnen krijgen? Advies is meeeeer dan welkom.

Geen handtekening

Geplaatst door: DCH-penningmeester

profielfoto

Rol: admin
Aantal berichten: 22

Dag Dennis,
Ik ben geen exper maar denk wel iets te weten over planten in een aquarium.
Ten eerste moet de plant tegen de temperatuur kunnen, dat is een eerste vereiste.
Plant alle plantje los van elkaar en niet in een bundeltje met het lood er nog omheen. Kans op verrotting is dan aanwezig en de een steekt de ander aan.
Haal als de plant in een poje zit deze er af en verwijder zoveels als mogelijk de steenwol of wat het ook is.
Knip met een scherpe schaar de wordtels terug to ongeveer 2 cm. Dat stimuleerd de groet van nieuwe wordtels.
Naast vloeibare plantenvoeding ook kleibolletjes of ander plantenvoeding in de bodem stoppen dicht bij de plantjes.
Planten hebben fosfor nodig dus ik zou dat filer uit de pomp halen.
Continu grind vervangen verstoord denk ik de bodem te veel. Niet doen dus.
Als de planten het goed doen heeft de alg geen kans meer.
Laat anderen je een beter advies geven dan ik want ik weet er ook niet alles van>
Succes!
Jan Verkaik.

Een club oprichten is makkelijk.
Maar een club draaiend houden is moeilijk.
Word lid!

Geplaatst door: Marcel Matthes

profielfoto

Rol: gebruiker
Aantal berichten: 20

Hoi,

Ik ben geen Discushouder (althans nog niet) maar wel al sinds jaren een enthousiast houder van beplante aquariums. Ik lees hier een beetje mee uit interesse voor opgedane ervaringen met Discusvissen en waar de houders hiervan zoal tegenaan lopen.

En dan is dit toch wel een vaak voorbijkomende vraag. Die op zich zo gesteld, eigenlijk niet te beantwoorden is..

[quote]Ik wil zo graag planten kunnen houden! Hoe zou ik dat nou voor elkaar kunnen krijgen?[/quote]

En wanneer je hiermee graag wil weten waar je mee bezig bent, dan kom je er niet onderuit om je wat meer te verdiepen in de plantkunde (Botanica) en de daarin gebruikte (wetenschappelijke) termen een beetje leren te begrijpen. En daarmee naar de juiste informatie te zoeken van onder welke voorwaarde de specifieke plant in kwestie het wel of niet goed doet. Wanneer je daarin slaagt, zul je merken dat het eigenlijk allemaal best meevalt en dat je met het volgen van bepaalde vuistregels toch al een heel leuk beplant bakje kunt houden.

Ik probeer het zo kort mogelijk te houden en je een beetje op weg te helpen met wat algemene basiskennis, waarvan elke aquariumwinkel jou om commerciële redenen zoveel mogelijk probeert te onthouden.  En misschien kan ik hiermee wat voor jullie terug doen, ik teer immers ook op jullie opgedane kennis. +1

Op de eerste plaats Planten (Macrofyten) zijn niet allemaal zomaar Planten.. Deze zijn onderverdeeld in verschillende klassen o.a. landplanten, moerasplanten (Helofyten) en (echte) waterplanten (Hydrofyten). De 2 laatste zijn voor de aquariumhouder het meest van toepassing. En het grootste aanbod aan aquariumplanten bestaat uit Helofyten en een klein deel uit Hydrofyten. (Hierin bestaat nog een kleine onderverdeling in epifyten, die weer onderverdeeld kunnen zijn in sporofyten zoals de varens.) De mossen zijn weer een geheel andere categorie die we even achterwege laten.

Echter, hier zit een klein addertje onder de Helofyt.. stuck_out_tongue_winking_eye

Het zijn dus Moerasplanten, deze planten groeien in de natuur het liefst gewoon boven water in drassige grond of met natte voetjes langs de waterkant. En staan doorgaans maar tijdelijk tijdens het regenseisoen100% onderwater. Alhoewel, zijn er helofyten die door de evolutie de eigenschap hebben ontwikkeld een onderwatervorm aan te kunnen nemen en te overleven wanneer ze door omstandigheden permanent onderwater komen te staan. Dit zijn dus de Helofyten die we in de aquariumwinkel vinden. Het zijn dus planten die in 2 vormen kunnen groeien, de bovenwater groeivorm en de onderwater groeivorm. Voor de commerciële kweker is de onderwater groeivorm van deze planten commercieel niet aantrekkelijk, dan zouden ze een loods vol met aquariums moeten onderhouden. Dus kiezen zij de gemakkelijkere weg en groeien al deze planten in kassen in de de bovenwater vorm.

Het lullige hier is dus, de aquariumwinkel koopt de planten bij de kweker in bovenwater vorm en omdat het aquariumplanten zijn en ook zo willen aanbieden stoppen zij die maar gelijk in een bak onder water en verkopen deze door. Echter wat de meeste (beginnende) hobbyisten nog niet weten, is dat de bovenwatervorm onderwater niet kan overleven, de plant zal compleet in transitie moeten gaan, oud materiaal zal afsterven en dan vanuit het wortelsysteem helemaal opnieuw moeten beginnen met een onderwatervorm.

In dit proces goed te doorlopen heeft de plant een waslijst aan verschillende voorwaarden. De 3 meest belangrijke zijn Licht, CO² en voeding..Sommige soorten zijn hierin gemakkelijker dan andere. Om het nog een beetje ingewikkelder te maken. Bij de toegenomen populariteit va CO² toevoegen aan het aquarium is het aanbod aan planten ook behoorlijk toegenomen. Er zijn dus legio planten in de handel die je zonder extra toevoeging van CO² helemaal niet onder water kunt houden. Maar dit wordt jou in de winkel niet erbij verteld, het  staat ook niet echt duidelijk op de label als het die al heeft.

Jij ziet een plant, je vind het mooi en zegt "Doe me Die Ma!" U vraagt, wij draaien is daar het moto. De rest moet je zelf maar uitzoeken.

Niet echt eerlijk, maar onder de streep hebben ze ook niet echt ongelijk.. Jij bent immers de vermeende enthousiaste hobbyist. Toch?

Nou zoek het maar uit dan!? Wat heb jij die plant te bieden?

Is het een Helofyt? en wat heeft deze specifieke plant überhaupt nodig voor een gezonde transitie om onder water verder te kunnen groeien?

Een Hydrofyt? En wat heeft deze nodig? In jou geval die Aponogeton sp. is een echte waterplant en de enige die overleeft. Stukken gemakkelijker zoals je hebt gemerkt. Heeft die transitie ook niet nodig, het is immers een Hydrofyt en wel gewend onder water te groeien.

Heb je niet veel zin om je in te lezen over Fotosynthese, CO², Bicarbonaten, Redfield ratio, Estimave Index etc. etc. Dan kan ik je op zijn minst de tip geven om de database van Tropica te bezoeken.

https://tropica.com/en/plants/?tabIndex=1&alias=Easy

Hier staan de planten categorisch van Easy, Medium tot Advanced. Houd het dan bij de planten aangemerkt als Easy. Die zijn dan al moeilijk genoeg..
Ga je liever naar Medium tot Advanced dan zul je toch tegen heel wat meer huiswerk aanlopen.

Hier een Encyclopedie voor Aquariumplanten waarin je de zoekopdracht kunt filteren.

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/

Zie rechts onder "Can be grown emersed:" - "Kan bovenwater groeien." kies "Yes" en klik "Go" Dan krijg je eigenlijk al de lijst met alle moeras/aqauriumplanten (helofyten) met onderwatervorm en een beschrijving van de specifieke behoefte. Kies "No", spreekt voor zich, dan krijg je een overzicht van de echte waterplanten (hydrofyten) die doorgaans wat minder eisen stellen. Maar ook niet altijd.

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje op weg kunnen helpen.. :)

Heb je geen moeite met de Engelse taal..

https://www.ukaps.org/forum/

Een zeer druk bezocht en actief forum toegewijd aan Aquatic Plants -The place to be!!

Hier vind je zeer ervaren en ook zeer kundige leden, geen vraag is daar te gek, en die jou met plezier haarfijn tot in de nopjes kunnen uitleggen hoe het precies in elkaar zit. Of alleen maar zoeken en lezen is mogelijk ook al genoeg. Er is geen vraag te bedenken die niet al 10x gesteld is. 

Geen handtekening

Om een reactie te plaatsen moet u ingelogd zijn, login.