Co2 toegevoegd.

profielfoto

Rol: gebruiker
Aantal berichten: 6

ik heb sinds vanmorgen de co2 set draaiend.

op het gebied van co2 ben ik een ware beginner.
nu heb ik alleen niet echt een idee op welke waarde ik moet beginnen.

ik gebruik de set met een inline difuser van Jbl.
werkdruk staat op 2 bar.

de water waardes zijn als volgt:
PH 7.5
KH 3
GH 5
NH3 0.0mg/L
NO2 0.5mg/L
NO3 20mg/L
PO4 <0.5mg/L

ik heb de co2 nu op 1 bel per 2 seconden gezet,op advies van de aquariumzaak.

ik hoor graag van jullie.

groeten.

Geen handtekening

Geplaatst door: Dominique Maes

profielfoto

Rol: lid
Aantal berichten: 2107

Niels Dokter schreef:
ik heb sinds vanmorgen de co2 set draaiend.

op het gebied van co2 ben ik een ware beginner.
nu heb ik alleen niet echt een idee op welke waarde ik moet beginnen.

ik gebruik de set met een inline difuser van Jbl.
werkdruk staat op 2 bar.

de water waardes zijn als volgt:
PH 7.5
KH 3
GH 5
NH3 0.0mg/L
NO2 0.5mg/L
NO3 20mg/L
PO4 <0.5mg/L

ik heb de co2 nu op 1 bel per 2 seconden gezet,op advies van de aquariumzaak.

ik hoor graag van jullie.

groeten.

Niels,

ik denk dat de eerst vraag is: wat is het doel van je CO2 installatie?

groet,

Dominique

De winnaar staat één keer meer recht, dan dat hij op zijn bek is gegaan!

Domme vragen bestaan niet, alleen maar domme mensen die hun vraag niet durven stellen.

Geplaatst door: Niels Dokter

profielfoto

Dominique.

Ik wil proberen om de meeste alg weg te houden.
En dat Mn planten een mooie winderige groei krijgen. En mooi groen blijven.
En de hoop dat Mn rode planten het straks iets beter gaan doen als niet.
Deze krijg ik woensdag weer binnen dus kijken of het dan beter gaat.

Groeten.

Niels.

Geen handtekening

profielfoto

Stel hem dan in op PH 6.8 (meer dan PH6.5 liefst) zal zeker meer dan voldoende co2 zijn.

Domme vragen bestaan niet, alleen maar domme mensen die hun vraag niet durven stellen.

profielfoto

Oké maar dan zakt hij van 7.33 was de stand rond 5 uur naar 6.8
Dit zal gelijk matig moeten zakken met een week per 0.2 of kan ik dat gewoon gelijk af laten zakken?

- Aangepast door Niels Dokter (12-08-2017 18:19:35)

Geen handtekening

profielfoto

Niels Dokter schreef:
Oké maar dan zakt hij van 7.33 was de stand rond 5 uur naar 6.8
Dit zal gelijk matig moeten zakken met een week per 0.2 of kan ik dat gewoon gelijk af laten zakken?

- Aangepast door Niels Dokter (12-08-2017 18:19:35)

uiteraard geleidelijk aan, over een week of zo (of liefst zelfs nog langer)

profielfoto

Oké gaan we dat doen

Geen handtekening

profielfoto

Niels Dokter schreef:
Oké gaan we dat doen.
Bedankt.

Geen handtekening

profielfoto

als ik hem nu dan op 7,00 zou zetten moet dat voor aankomende week voldoende wezen?

dan is hij gezakt van 7,5 naar 7.

Geen handtekening

profielfoto

ik zou het met stappen van 0,1 doen en dit een 2-tal dagen aanhouden.

Geplaatst door: Marcel Matthes

profielfoto

Aantal berichten: 20

In de regel wordt bij toedienen van CO² ervaren dat deze gedurende de lichtcyclus zo stabiel mogelijk dient te zijn.  Over het algemeen wordt er een maximum van 30mg/l CO² geadviseerd. CO² drijft namelijk ook zuurstof uit het water en bij > 30mg/l loop je het risico dat je vissen het benauwd krijgen en zelfs kunnen verstikken. Het gevaar wordt hier groter wanneer water een hoge temperatuur heeft, warm water neemt minder zuurstof op dan koud water. Dus bij warme Discus bakken is hier beslist voorzichtigheid geboden  en nauwkeurig te werken.

Afhankelijk van je lichtintensiteit en het soort planten zou je met veel minder CO² ook goed uit de voeten kunnen. Er worden ook prachtige resultaten bereikt met 15mg/l CO²

Voor het beste resultaat is dus een stabiele CO² verzadiging gedurende de gehele lichtcyclus, dit kun je bereiken door bijvoorbeeld  te beginnen met toevoegen 1 á 2 uur voordat je lichten inschakelen. En zou je de CO² toevoer 1 uur voordat de lichten uitschakelen kunnen stoppen.

Met het bijhouden van een pH profiel  kun je bepalen waar je ongeveer zit met CO² verzadiging. Hier zijn tabellen voor zoals onderstaande.  Bij  3 dKh en een pH 6.5 zit je +/- op de 30mg/l CO²

Echter, deze tabel is niet altijd 100% correct, je kunt namelijk andere substanties dan CO² in je water hebben die pH naar beneden kunnen halen. Bv. Looistoffen uit kienhout, turf, bladeren en zelf rottingsprocessen (Ammonia verbindingen) kunnen zuren afscheiden. Dus deze tabel zou ook erg onnauwkeurig kunnen zijn. Vooral bij aquariums met een zeer groot volume waar regelmatige grote waterverversing soms wordt vermeden kunnen deze stoffen accumuleren en pH beïnvloeden.  Ook de kH zou kunnen veranderen in een aquarium afhankelijk van gebruikt substraat en of stenen, maak je bv gebruik van kalkhoudend gewassen rivierzand heb je kans op een Kh verschuiving.

Heb je zeker weten een stabiel kH dan zou je de pH profiel eventueel kunnen checken door een glas met vers kraanwater 24 uur te laten staan en hier de pH dan van te meten. Nu 24 uur heeft dit water alle CO² uitgedreven en een natuurlijke verzadiging. Heeft dit water na 24 uur staan hetzelfde pH profiel als je aqaurium dus rond de pH 7.5 dan kun je er vanuit gaan dat je ongeveer op 30mg/l CO² bereikt bij pH 6.5.

In verband met de onnauwkeurigheid van deze tabel en dat je niet kunt zien wanneer en of je pH door andere stoffen wordt verlaagt.  Kun je iets nauwkeuriger meten door gebruik te maken van een vloeistof indicator (dropchecker).  Deze indicator vul je dan met water van 4dKh en een paar druppeltjes broomthymol blauw (Ph indicator vloeistof).  4dKh water heeft onverzadigd een pH 8 en met de broom toevoeging  een blauwe kleur. Nu zal de CO² uit het aquariumwater uitwasemen in de luchtsluis van die indicator wanneer de vloeistof in de indicator verzadigd met 30mg/l CO² dan zal deze naar pH 7 zakken en groen kleuren.  Doordat de indicator vloeistof van je aquariumwater is afgescheiden door een luchtsluis blijft de waarde die het bezit stabiel. Dat veranderd dus nooit het blijft 4dKh  en ook de pH blijft stabiel. Hier moet je enkel steeds 2 uur wachten eerdat je een verandering zult waarnemen. Dus met hele kleine stapjes werken en steeds 2 uur wachten totdat je een correcte kleur verandering ziet is een pre. Regel je CO² installatie zo in dat de indicator over de gehele lichtcyclus groen is, hoeveel bellen per minuut dat ook mogen zijn.

30mg/l CO² zou voor een Discus bak met een groot volume aan water misschien wat aan de hoge kant kunnen zijn. Je leest ook vaak dat mensen die grote volume aquariums op CO² maar met moeite die daling van 1 pH stabiel kunnen krijgen voor dat het licht aangaat. Dit zou aan het type verstuiver of werkdruk kunnen liggen. En een onstabiele toevoeging van CO² staat voor 90% garant voor gestreste slecht groeiende planten en feest vierende algen. Stabiliteit is hier van hoogste orde anders werkt het tegen je..

Dit is een kwestie van uitproberen en kijken of je dat stabiel voor elkaar krijgt. CO² gebruikers met grote volume bakken die dit niet voor elkaar krijgen met een nachtafschakeling kiezen er dan ook vaak voor om de nachtafschakeling niet te gebruiken en 24 uur per dag maar dan wat minder mg/l CO² toe te voegen. Dan blijft het 24/7 stabiel. Voor het pH profiel bij 15mg/l CO² kun je bovenstaande tabel weer raadplegen. Of je vloeistof indicator aanpassen en de dKh van deze vloeistof naar benden te brengen zodat deze groen uitslaat bij 15mg/l CO².

4dKh water kun je maken of kopen.. 2dKh water simpel door 4dKh 50% te verdunnen met Demi water.

https://www.youtube.com/watch?v=r2fqlMCF50U

Dus je moet uitproberen met hoeveel CO² je het beste uit de voeten komt. Zoals boven al aangegeven ligt het een beetje aan de moeilijkheidsgraad van de gekozen beplanting, je licht intensiteit je bemestingsschema en natuurlijk het watervolume en verstuivercapaciteit. Of je het beoogde doel stabiel kunt bereiken.

30mg/l CO² is geen must, het is de absolute maximale waarde veilig geacht voor je vissen. En als je planten het voortreffelijke doen met 15mg/l zou je een dief van eigen beurs zijn om dat erin te pompen toch?.

Een goede beginwaarde qua bemesting is

20mg/l No3

20mg/l K

0.5mg/l P

en Micros

Aandachtspunt is eventueel Magnesium, vraag een lab rapport van de watermij en zie de gemiddelde Mg waarde. 5mg/l is OK.

Succes..   

Geen handtekening

Om een reactie te plaatsen moet u ingelogd zijn, login.