Automatisch mineralen doseren

profielfoto

Rol: gebruiker
Aantal berichten: 9

Hallo,

Voor de waterverversing met 70l osmosewater per dag ben ik op zoek naar een manier om automatisch de mineralen te doseren.
Ik heb 4 GHL doseringspompjes ter beschikking, maar ik heb inmiddels begrepen dat het maken van concentraten niet gaat.
De streef-waterwaarden voor het beplante discus aquarium zijn PH 6.5, KH 3.0, GH 6.0
Om de mineralen van de 70l osmosewater te compenseren zou ik volgens de verhoudingen op www.discusvissen.info per dag de volgende hoeveelheden moeten toevoegen:
NaHCO3 Natriumhydrogeencarbonaat 5,1 gram
KHCO3 Kaliumhydrogeencarbonaat 1,2 gram
MgSO4 . 7H2O Magnesiumsulfaat 4,2 gram
CaCl2 . 2H2O Calciumchloride 4,2 gram
CaSO4 . 1/2H2O Calciumsulfaat 4,2 gram

Zijn er van bovenstaande ionen wel mogelijkheden tot het aanmaken van concentraten?
Welke ionen moeten als vaste stoffen worden toegevoegd(bv in bufferkamer bioloog)?
Is het een optie om dit met een voerautomaat te doen?

Jasper

Geen handtekening

Geplaatst door: Rob de Fouw

profielfoto

Aantal berichten: 2463

Nee, dat gaat niet lukken.

Discusvissen info in aanbouw

Geplaatst door: Dominique Maes

profielfoto

Rol: lid
Aantal berichten: 2107

Jasper, waarom zou je dit automatisch willen laten lopen?

Ik vind het net een goed idee om dit bewust manueel te doen, zodoende bent u iedere dag actief en bewust bezig met uw water en waterwaarden.

Of heeft het een specifieke reden?

De winnaar staat één keer meer recht, dan dat hij op zijn bek is gegaan!

Domme vragen bestaan niet, alleen maar domme mensen die hun vraag niet durven stellen.

Geplaatst door: Jasper Prins

profielfoto

Hallo Dominique,

Bedankt voor uw tegenvraag.
De ervaring heeft mij geleerd dat ik mij best een periode dagelijks op details kan richten.
Dit zal ook zeker het geval zijn tijdens de opstartperiode waar ik 6 tot 12 maanden voor uit trek.
Echter na verloop van tijd verdwijnt deze consistentie.
Even voeren en instrumenten aflezen ja, verder werkt periodiek onderhoud voor mij beter.
Daar ik geen ruimte heb voor het aanmaken van een buffervoorraad gaat mijn zoektocht verder.

Groet Jasper

Geen handtekening

profielfoto

Ter beoordeling het volgende schema:
http://www.discusclubholland.nl/foto/mineralen-doseren-11022

Geen handtekening

Geplaatst door: Rob de Fouw

profielfoto

Aantal berichten: 2463

Heb je al bedacht dat een groot deel van deze mineralen hygroscopisch zijn en dus binnen de kortste keren voor klontvorming zorgen?

Ook is het oplossend vermogen van de mineralen te klein.
Je kunt hooguit een geleidbaarheid van rond de 800 tot max 1000 microsiemens bereiken zonder dat het spul neerslaat.
Dus in deze verhouding gaat het echt niet.

Zoals al eerder vermeld dit gaat zo niet.

Discusvissen info in aanbouw

profielfoto

Dank voor de info.

Re: Hygroscopisch
Niet in voldoende mate, er zit vaak een luchtaansluiting op de voerautomaten.
Echter als ik u zo hoor zal omgevingslucht ook tot klontvorming leiden.
Ik neem aan dat de mineralen dan het best onder vacuĆ¼m bewaard kunnen worden?

Re: Oplossend vermogen
Theoretisch zou de 70l osmosewater met deze hoeveelheid mineralen een geleidbaarheid van 300 microsiemens geven.
De gedachte achter deze opstelling is dat de zouten naar onder zakken en rustig in beweging blijven door de roervlo.
In theorie passeert er voldoende osmosewater om de hoeveelheid zouten te kunnen oplossen.
Of zie ik hier nog wat over het hoofd?

Geen handtekening

Geplaatst door: Henk de Boer

profielfoto

Aantal berichten: 273

Hallo Jasper,

Misschien is het systeem wat ik gebruik iets voor jou,

Ik heb een kleine voorraadtank mineraalwater ( 60 ltr , mag ook minder)waar ik de zouten en mineralen heb opgelost tot een geleidbaarheid van 1000 -1200 EC.
Er komt elke dag ongeveer 80 ltr puur osmosewater in mijn bak als verversing. doordat er puur osmosewater in komt gaat de
geleidbaarheid in mijn bak naar beneden en als die, in mijn geval onder de 150us komt gaat er een klep open en komt er aangemaakt
water bij. Op deze manier kun ik dus met 60 ltr mineraalwater van 1000us 6x de hoeveelheid aan verversingswater maken.
De sturing doe ik met een geleidsbaarheids controler.

11023-55db1ad8-5fc4-4a62-a69d-6c38053dfc79.jpg

- Aangepast door Henk de Boer (24-08-2015 15:25:07)

6 green red spotted wildvang discusvissen

Geplaatst door: leo luyckx

profielfoto

Aantal berichten: 5

Beste,

Ik denk dat dit wel gaat met een voederautomaat.
Mijn zoon voegt dagelijks met een voederautomaat van sera mineralen mix ( van discuskwekerij Sunshine Valley ) toe. Hoeveel je toevoegt kan je vrij goed regelen door de toevoer te regelen en dit dan een aantal keren te controle. Wat je toevoegt is dan wel vrij constant.

vriendelijke groeten

Leo

Geen handtekening

Geplaatst door: Dominique Maes

profielfoto

Rol: lid
Aantal berichten: 2107

leo luyckx schreef:
Beste,

Ik denk dat dit wel gaat met een voederautomaat.
Mijn zoon voegt dagelijks met een voederautomaat van sera mineralen mix ( van discuskwekerij Sunshine Valley ) toe. Hoeveel je toevoegt kan je vrij goed regelen door de toevoer te regelen en dit dan een aantal keren te controle. Wat je toevoegt is dan wel vrij constant.

vriendelijke groeten

Leo

Leo,

de door jou genoemde mineralen zijn niet dezelfde als de mineralen hierboven genoemd.
De mineralen hierboven genoemd klonteren echt wel te veel in een voederautomaat, heb ikzelf al meermaals getest, zelfs met de sera (luchtdarmpje en zo) voederautomaat.

De mineralen waar jij van spreekt (je zoon) klonteren veel minder (tot niet) samen.

mvg,

Dominique

De winnaar staat één keer meer recht, dan dat hij op zijn bek is gegaan!

Domme vragen bestaan niet, alleen maar domme mensen die hun vraag niet durven stellen.

profielfoto

Hallo,
Het systeem van Henk vind ik zeer interessant.
Enig idee hoeveel mineraalwater er wordt verbruikt in uw situatie?

In eerste instantie wil ik de mogelijkheden van het geautomatiseerd mineralen oplossen verder verkennen.
Ik ben blij om te horen dat er met de Sera voerautomaat (redelijk) constante hoeveelheden kunnen worden gedoseerd.

Dominique,
Weet u nog binnen welk tijdsbestek de verklontering van de mineralen in de voerautomaat plaatsvond?
Vond, gezien het hygroscopische karakter, de verklontering sneller plaats met aangesloten luchtpomp?

groet Jasper

Geen handtekening

Om een reactie te plaatsen moet u ingelogd zijn, login.